Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problémové užívání médií u dětí mladšího školního věku
Malečková, Helena ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
This thesis focuses on children's problematic media use (PMU). It applies to children between 6 to 10 years old. It examines children's problematic media use itself, its measuring tools as well as actual addiction diagnoses "Gaming Disorder" and "Internet Gaming Disorder" in systems ICD-10 and DSM V. It also includes a chapter about parent practice (parental warmth and control) that is often linked to PMU. Theoretical frame "Interactional theory - Childhood Problematic Use" (IT-CPU) is presented and used for the research. Aim of the study is a presentation of new screening questionnaire (Intrusive Smartphone Use, ISU) and evaluation of its psychometric characteristics. Based on the ISU the thesis detects a group of risk users. Subsequently, it verifies whether there is an association between PMU and selected factors (child's sex, education level of parent, parental warmth and control, screen time). Statistically significant associations between children's PMU and parental warmth, parental control and screen time, has been found, no other associations were confirmed. Child's mean screen time was 250 minutes per day (intact group), mean screen time of child from risk group was 375 minutes per day. KEYWORDS problematic media use, children's PMU, Intrusive Screen Use, parental warmth, parental control,...
Zjišťování rodičovských strategií regulace užívání obrazovek z pohledu žáků mladšího školního věku - pilotní studie
Bláhová, Karolína ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; Vacek, Jaroslav (oponent)
Východiska: Vzhledem k stále se rozšiřující dostupnosti moderních zařízení, jsou dnes děti běžně v kontaktu s digitálním světem. Stejně jako je tento svět pro nás přínosem, skýtá mnohá rizika. Děti jsou z hlediska vývoje velmi citlivou skupinou, a právě rodičovský přístup k výchově ohledně digitálních médií obecně, může mít zásadní vliv na budoucí postoj dítěte k jejich využívání. Cíle: Cílem práce je zmapovat způsoby, kterými rodiče regulují užívání obrazovek u svých dětí a jak děti jednotlivé strategie vnímají. Práce zjišťuje povědomí dětí o riziku rozvoje závislostního chování na internetu. Pilotní studie zároveň ověřuje adaptaci české škály mediálního rodičovství z rodičovské do dětské verze Metody: Byl zvolen kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovým šetřením. Získaná data byla zpracována vybranými statistickými metodami (jednorozměrnou i dvourozměrnou statistickou analýzou) a zobrazena prostřednictvím grafů a tabulek. Výsledky: Výzkum ukázal, že matky oproti otcům vykazují vyšší stupeň mediace. Byl zjištěn statisticky významný rozdíl u aktivní mediace mezi třetím a čtvrtým ročníkem. Statisticky signifikantní vztah mezi pohlavím dítěte a uplatňovanou aktivní nebo restriktivní mediací u matek ani u otců nebyl prokázán. Rodiče se méně soustředí na dětmi konzumovaný obsah. Hlavním zdrojem...
Regulace času u dospělých hráčů počítačových her - současné strategie a retrospektivní vnímání rodičovské kontroly
Widláková, Kateřina ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; Hrabec, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá regulací času u dospělých hráčů počítačových her, především tedy tím, jak jsou hráči schopni sami regulovat čas strávený hraním počítačových her, jaké pro to používají strategie, případně jak se nechávají regulovat lidmi ze svého okolí a zda na seberegulaci měl vliv výchovný styl v rodině a regulace hraní her ze strany rodičů. Dále bylo zkoumáno, zda seberegulace nebo rodičovská regulace mají vliv na rozvoj Internet Gaming Disorder (IGD), případně zda na tom mají podíl osobnostní rysy. Výzkumný soubor čítal 40 respondentů mladých dospělých hráčů, kteří s hraním počítačových her začínali již v dětství či dospívání. Sběr dat probíhal formou online dotazníku v Google prostředí, byl proto rozesílán hráčům elektronicky. Dotazníkové šetření se skládalo ze čtyř samostatných částí, které na sebe plynule navazovaly. V první části byla sbírána anamnestická data hráčů formou Anamnestického dotazníku, druhá část sledovala míru IGDT dotazníkem IGDT-10, v dalších částech byly zkoumány osobnostní rysy dotazníkem BFI-2-S a výchovný styl v rodině pomocí dotazníku EMBU-A. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že významné hodnoty IGD vykazuje 5 % respondentů, potvrdilo se, že existuje vztah mezi časem stráveným hraním počítačových her a hodnotami IGD. Dále bylo zjištěno, že výchovný styl v...
Etika v mediální výchově v rodině: Jak se čeští rodiče staví k soukromí svých dětí na internetu
Vedrová, Tereza ; Šťastná, Lucie (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Diplomová práce se zabývá etickým aspektem mediální výchovy v rodině a tématem soukromí dětí na internetu. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jak čeští rodiče vnímají soukromí svých děti na internetu, jaké má jejich mediálně výchovný přístup etické hranice a s jakými morálními dilematy se potýkají. Dále také jak čeští rodiče pohlíží na technické restrikce ve formě aplikací, softwarů, zámků a skrytý monitoring dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se věnuje zasazení mediální výchovy v rodině do širšího kontextu a podrobně rozebírá rodičovské mediálně výchovné styly, s důrazem na restriktivní přístup, jeho technické nástroje a skrytý monitoring. Následně se zabývá tématem etiky, soukromí a důvěry v mediální výchově v rodině. V empirické části autorka představuje svůj výzkum a odůvodňuje zvolenou metodologii. Pro sběr dat autorka zvolila hloubkové rozhovory s rodiči dětí ve věku 9-17 let, které následně analyzovala pomocí tematické analýzy. Analýzou získaných dat autorka odpověděla na hlavní i dílčí výzkumné otázky. Z výsledků výzkumu vyplývá, že někteří rodiče skutečně mají etická dilemata při mediální výchově v rodině. Jedná se například o pochyby o efektivitě určitých metod, o možné kontraproduktivitě kontroly, dilema riskování ztráty důvěry...
Rodičovská kontrola a rodičovská vřelost, jejich vztah k pití alkoholu u žáků 6. tříd zapojených do preventivního programu Unplugged a genderové rozdíly v tomto vztahu
Jandáč, Tomáš ; Čablová, Lenka (vedoucí práce) ; Gabrhelík, Roman (oponent)
Univerzita Karlova v Praze 1. lékařská fakulta Studijní program: Specializace ve zdravotnictví Studijní obor: Adiktologie Tomáš Jandáč Rodičovská kontrola a rodičovská vřelost, jejich vztah k pití alkoholu u žáků 6. tříd zapojených do preventivního programu Unplugged a genderové rozdíly v tomto vztahu Parental control and parental warmth, their relation to alcohol use by 6th grade pupils included in Unplugged prevention programme, and gender parental differences in this relation Bakalářská práce Vedoucí závěrečné práce: PhDr. Lenka Čablová Konzultant: Ing. Jiří Vopravil, Ph.D. PRAHA 2016 ABSTRAKT VÝCHODISKA - Zahraniční výzkumy a studie popisují vztah mezi rodičovskou kontrolou, rodičovskou vřelostí a prevalencí pití alkoholu u dětí a adolescentů. Rozdíl je také v tom, od kterého rodiče projevy kontroly pocházejí. Studie naznačují, že vyšší vřelost vyjadřovaná ze strany matky a vyšší kontrola ze strany otce je spojena s nižší prevalenci pití alkoholu u dětí a adolescentů. CÍLE - Cílem práce je zjistit, zda a jak těsný je vztah mezi rodičovskou kontrolou a vřelostí a prevalencí pití alkoholu u dětí v šestých třídách zapojených do primárně preventivního programu Unplugged. Studie se zabývá zvlášť mateřským a otcovským působením na děti. METODY - Data ke studii se sbírala pomocí dotazníku European Family...
Míra rodičovské kontroly ve vztahu ke způsobům trávení volného času a konzumaci alkoholu u žáků šestých tříd zapojených do projektu Unplugged
Vlachová, Alena ; Čablová, Lenka (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce Míra rodičovské kontroly ve vztahu ke způsobům trávení volného času a konzumaci alkoholu u žáků šestých tříd zapojených do projektu Unplugged analyzuje vliv prvků rodičovské výchovy na způsob trávení volného času u dětí s důrazem na problematiku konzumace alkoholu. Práce si klade za cíl odvodit aplikovatelné poznatky pro způsob vedení dětí a výběr volnočasových aktivit pro ně takových, aby se minimalizovalo riziko, že budou konzumovat alkohol. V teoretické části práce je představena Baumrindové klasifikace rodičovských výchovných stylů. Dále jsou shrnuty současné poznatky o konzumaci alkoholu a volbách volnočasových aktivit u mladistvých. V závěru teoretické části práce jsou představeny proběhlé studie o vztahu volnočasových aktivit a konzumace alkoholu u mladistvých. Praktická část práce aplikuje metody analýzy rozptylu na data získaná o žácích zapojených do projektu Unplugged pro ověření platnosti stanovených hypotéz. Potvrzeno je celkem pět hypotéz o vlivu prvků rodičovské výchovy na způsob trávení volného času u dětí, případně o vlivu způsobu trávení času u dětí na jejich konzumaci alkoholu. Závěrečná část práce je věnována diskuzi nad důsledky ověřených hypotéz a je stanoveno, které z prvků rodičovské výchovy, případně jaké volby volnočasových aktivit se jeví jako hodné...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.